pozadie
        logo Brestovec







Pravidlá futbalu: Bleskový sprievodca


   
futbal animácia


Futbal je najpopulárnejší šport na svete. Zápasy najprestížnejších líg sveta sledujú milióny divákov a vášnivo diskutujú, keď dôjde k porušeniu pravidiel. Aby ste si hru dokonale užili, či už ako divák, profesionálny alebo amatérsky futbalista, prinášame vám bleskový prehľad pravidiel futbalu.




Základné pravidlá

Ako každý šport na planéte, aj futbal sa hrá v medziach konkrétnych pravidiel. Pravidlá futbalu každý rok vydáva a v prípade potreby upravuje Rada pre medzinárodný futbalový zväz (IFAB). Tie, ktoré pre rok 2020 spracoval Slovenský futbalový zväz (SFZ) majú 216 strán. Tu je v stručnosti 17 základných pravidiel, ktoré sú štandardom pre akýkoľvek profesionálny alebo medzinárodný futbalový zápas.



1. Ihrisko

Futbal sa hrá na ihrisku v tvare obdĺžnika s trávnatým alebo umelým (umelá tráva) povrchom. Ihrisko je dlhé 90 –120 m a široké 45 – 90 m. Hracia plocha je vyznačená bielymi čiarami a stredová čiara rozdeľuje ihrisko na 2 rovnaké polovice.

Malé vápno (päťka) má rozmery 5 m od každej tyčky pozdĺž bránkovej čiary a 5 m smerom do ihriska. 16,5 m od každej tyčky pozdĺž bránkovej čiary a 16,5 m do ihriska sa nachádza veľké vápno (šestnástka). Vo vzdialenosti 11 m od bránkovej čiary sa nachádza pokutový bod (jedenástka).


Pravidlá - ihrisko



2. Futbalová lopta

Štandardná futbalová lopta má sférický (guľatý) tvar s obvodom 68 – 70 cm. Váži 410 – 450 g a nafúknutá by mala byť na 0,6 – 1,1 atmosféry. Tieto rozmery platia pre oficiálne schválené zápasy, mládežnícke ligy používajú menšie lopty, ktoré sú pre ne vhodnejšie.


Pravidlá - lopta



3. Počet hráčov

Pri futbalovom zápase proti sebe stoja 2 súperiace tímy zložené z 11 hráčov (10 hráčov v poli a 1 brankár). Zápas nemôže začať alebo pokračovať, ak je na ihrisku menej ako 7 hráčov jedného tímu (vrátane brankára). Počet striedaní sa mení v závislosti od súťaže, vo väčšine líg je maximálny počet striedajúcich hráčov 3.




4. Hráčska výstroj

Podľa pravidiel musí hráč na zápas nastúpiť vo futbalovom drese s rukávmi, v šortkách, kopačkách, s chráničmi holení a ponožkami, ktoré sú dostatočne dlhé na to, aby zakryli celé chrániče. Tímy musia nastúpiť vo farebne odlišných dresoch, aby ich bolo možné od seba rozoznať.


Pravidlá - dres



5. Rozhodca

Každý futbalový zápas má vlastného rozhodcu, ktorí reguluje hru a dohliada na dodržiavanie pravidiel. Rozhodca môže kedykoľvek zastaviť hru, keď má pocit, že sa niektorý z hráčov dopustil faulu, alebo keď je lopta mimo hry. Za porušenie pravidiel, nesúhlas alebo hrubé správanie rozhodca udeľuje hráčom žlté a červené karty.


Pravidlá - lopta  Pravidlá - lopta



6. Asistenti rozhodcu

Na každej strane ihriska sa nachádza jeden asistent rozhodcu, často označovaný aj ako postranný rozhodca. Ich úlohou je pomáhať rozhodcovi viesť futbalový zápas férovým spôsobom v súlade s pravidlami. Zdvihnutím zástavky signalizujú ofsajd, faul a iné priestupky, ktoré sa stanú aj mimo ihriska.


Pravidlá - lopta



7. Trvanie futbalového zápasu

Zápas je zvyčajne rozdelený na 2 polčasy, každý po 45 minút, s 15 minútovou prestávkou medzi nimi. Na konci každého polčasu môže rozhodca pridať tzv. nastavený čas, ktorý je úmerný dĺžke omeškania počas hry (prerušenia, zranenia, iné zastavenia).

Ak sa vo vyraďovacích kolách rôznych turnajov v riadnom hracom čase o výsledku zápasu nerozhodne, oba tímy hrajú predĺženie (15 minút = 1 polčas predĺženia). Ak sa ani potom nerozhodne o víťazovi, nasleduje penaltový rozstrel.




8. Štart a reštart hry

Pred zápasom hod mincou rozhodne o tom, ktorý tím bude mať úvodný výkop. Opätovné zahájenie zápasu výkopom nastáva aj po strelení gólu, začiatku druhého polčasu a začiatku každého polčasu predĺženia. Počas výkopu musí byť každý hráč súperovho tímu vzdialený najmenej 9,15 metra od lopty (mimo stredového kruhu).




9. Lopta v hre a lopta mimo hry

Lopta je mimo hry, keď celým objemom prekročí bránkovú alebo postrannú čiaru. Potom sa kope roh, päťka alebo sa hádže aut. Lopta je mimo hry aj vtedy, keď rozhodca odpíska a preruší tak hru. Okrem týchto dvoch situácií je lopta vždy v hre.




10. Spôsoby strelenia gólu

Gól platí vtedy, keď lopta celým objemom prekročí bránkovú čiaru medzi tyčkami a brvnom. Gól môžu hráči streliť z akcie počas hry, z priameho kopu alebo z pokutového kopu, ak predtým nedošlo k porušeniu pravidiel hry. Na konci zápasu sa víťazom stáva ten tím, ktorý strelí viac gólov.




11. Ofsajd

Jedno z najkomplikovanejších pravidiel futbalu. Ak je hráč bližšie k bránkovej čiare súpera, ako je brániaci hráč a lopta, považuje sa za hráča v ofsajde. Ofsajd neplatí, keď je hráč na vlastnej polovici v momente prihrávky alebo získania lopty.

Hráča, ktorý je v ofsajde, považuje rozhodca za hráča mimo hry, ak v okamihu, keď sa niektorý z jeho spoluhráčov dotkne lopty alebo ju zahrá, podľa názoru rozhodcu ovplyvňuje hru, ovplyvňuje súpera alebo sa pokúša z toho postavenia získať výhodu.

Rozhodca nepokladá hráča za hráča v ofsajde len preto, že je v postavení mimo hry a ak loptu dostane priamo z kopu od brány, z rohového kopu alebo z vhadzovania lopty. V súčasnosti sa pri posudzovaní ofsajdových pozícii (a iných rozhodnutí rozhodcu) využíva video asistent rozhodcu (systém VAR), ktorý tieto rozhodnutia skúma prostredníctvom videozáznamu.




12. Faul a nevhodné správanie

K faulu dochádza vtedy, keď hráč úmyselne tlačí, drží alebo kope svojho súpera. Závažnosť faulu môže rozhodca oceniť žltou alebo červenou kartou. Po ukázaní žltej karty hráč naďalej pokračuje v hre. Po získaní červenej karty musí hráč opustiť hraciu plochu. Ak rozhodca ukáže hráčovi so žltou kartou ďalšiu žltú kartu, hráč automaticky získava červenú kartu a musí opustiť hraciu plochu.




13. Voľné kopy

Delíme ich na priame a nepriame voľné kopy. Rozhodca ich odpíska vtedy, keď dôjde k porušeniu pravidiel faulom alebo nevhodným správaním. Nepriamy voľný kop zahrá hráč najprv na svojho spoluhráča, až potom môže smerovať lopta na bránu. Pri priamom voľnom kope sa môže zahrávajúci hráč rozhodnúť priamo ohroziť súperovu bránu a pokúsiť sa streliť gól.




14. Pokutový kop

Pokutový kop rozhodca nariadi vtedy, keď sa brániaci hráč dopustí faulu, alebo inak poruší pravidlá vo vlastnom pokutovom území (v šestnástke). Lopta sa pri kope umiestni na vyznačený bod (jedenástku) a v pokutovom území ostávajú len brankár a hráč, ktorý pokutový kop zahráva. Ostatní hráči stoja za hranicou šestnástky. Brankár sa pri pokutovom kope môže hýbať iba pozdĺž bránkovej čiary.




15. Vhadzovanie

Vhadzovanie získa jeden tím vtedy, ak posledný, kto sa dotkol lopty predtým, než sa dostala mimo hraciu plochu, bol hráč súpera. Pri vhadzovaní lopty späť do hry musí mať hráč obe nohy na zemi, obe ruky na lopte a vhadzovať loptu spoza hlavy a ponad ňu.




16. Kop od brány

Kop od brány rozhodca nariadi vtedy, keď útočiaci tím dostane loptu mimo hracej plochy za bránkovú čiaru a nestrelí pri tom gól. Kop od brány zo vzdialenosti 5 m zahráva väčšinou brankár. Ešte donedávna platilo, že pri zahrávaní kopu od brány lopta musela prejsť celým pokutovým územím, až potom sa jej hráč rovnakého tímu mohol dotknúť. V súčasnosti platí, že hráč sa môže lopty po rozohraní dotknúť aj v pokutovom území.




17. Rohový kop

Rohový kop rozhodca nariadi útočiacemu tímu vtedy, keď brániaci tím dostane loptu mimo hracej plochy za bránkovú čiaru a nestrelí pri tom gól (nedá si vlastný gól). Rohový kop sa zahráva od rohovej zastávky a priamo z rohu je možné súperovi streliť gól.







Podrobné pravidlá futbalu pre rok 2023/2024 vydaná SFZ 1.7.2023.


Pravidlá futbalu









späť na predošlú stránku    >>>       

späť na hlavnú stránku    >>>       

           .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .            .